Laden Evenementen
  • Dit event is voorbij.

Registraties zijn gesloten voor dit evenement

Als makers en voorvechters van serious games kennen we allemaal de volgende quote wel:

“Vertel het me en ik zal het vergeten.

Laat het me zien en ik zal het onthouden.

Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken”

Alle spellen (ook de ‘serieuze’ als het goed is) hebben als overeenkomst dat de spelers in de Magische Cirkel gezogen worden. Een belangrijke trend daarbij is dat de immersie een groeiende rol gaat spelen. In het digitale domein speelt virtual reality een grote rol, en in de analoge wereld is er een verschuiving naar real life games als (groeps)rollenspellen en escaperooms. Inmiddels worden deze spelvormen ook steeds vaker ingezet voor educatie en teambuilding.

Programma

12.00 Ontvangst met lunch

13.00 Korte introductie ‘real life gaming’

13.30 Presentatie Marc van Hasselt

14.15 Presentatie Ramir Pascal von Bannisseht en Ivo van Dijk

15.00 pauze

15.30 Real life game door Spelwerkplaats (facilitering Carel Ketelaars)

17.00 Borrel

18.00 Eind

Spelwerkplaats

Stichting Spelwerkplaats is in 2016 opgericht om door middel van rollenspel en immersive gaming mensen en organisaties door andere ogen te laten kijken naar de realiteit van alle dag. Spelwerkplaats ontwikkelt o.a. rollenspellen voor groepen om maatschappelijke, ethische en/of organisatorisch thema’s bespreekbaar te maken, en faciliteert de uitvoering ervan. Daarnaast is Spelwerkplaats een platform voor de verdere professionalisatie, acceptatie en invoering van rollenspel als veranderkundig interventie-instrument.

Voorzitter Carel Ketelaars ontwikkelt, produceert en begeleidt real life games & serious play via zijn bedrijf IntotheMirror. Carel combineert binnen Spelwerkplaats niet alleen zijn passie voor rollenspel, maar ook zijn ervaringen als ICT trainer en ICT instructeur aan de Hogeschool Utrecht. In 2017 is zijn boek Live action Role-Playing, het spel, het drama en de beleving verschenen. Hierin deelt hij over dit fenomeen 99 inzichten die hij gedurende meer dan 20 jaar heeft opgedaan.

Marc van Hasselt

Marc studeerde Middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht met als specialisatie cultureel erfgoed. Hij is evenementcoördinator en projectmanager voor Museumpark Archeon, Live Interpretation Coördinator van Interpret Europe  en mede-oprichter van het bedrijf Novitas Heritas dat met behulp van virtual reality,  gamification, real life games en live interpretation geschiedenis en cultureel erfgoed levend en aantrekkelijk te maken voor het hedendaags publiek (o.a. de Museum Escape).

Ramir Pascal von Bannisseht

Ramir studeerde o.a. gamedesign, transmedia en theater aan de Hogeschool der Kunsten Utrecht. Hij was o.a. ontwerper bij GeoFort, en gamedesigner bij Real Life Gaming (Prison Escape en een Escaperoom i.o.v. een groot consultancybureau), en is momenteel gamedesigner bij Basecamp Games (Culture-Escape) waar hij verantwoordelijk is voor het het raakvlak gamedesign en acteurs. Ramir zal een toelichting geven op het ontwerpproces van de genoemde toegepaste real life games.

Ivo van Dijk

Ivo studeerde Compositie voor media (specialisatie interactieve / game muziek) aan de Hogeschool der Kunsten Utrecht was één van de makers van Karmaflow, een interactieve rock opera. Uit dit project onstond het bedrijf Basecamp Games waar Ivo directeur van is. Ivo zal een toelichting geven op de businesscase en samenwerking met partners uit de erfgoedwereld en overheid.

Locatie

Kargadoor

Oudegracht 36
3511 AP Utrecht

Voor looproute CS en parkeersuggesties zie routebeschrijving

Kosten

Leden: vrije toegang (1 introducé met vrije toegang toegestaan mits aangemeld)

Niet-leden: €50 (inclusief eerste jaar gratis lidmaatschap)