Homo Ludens Magazine & HLM NEXT

Homo Ludens, genoemd naar het beroemde boek van Huizinga (1938) is een Magazine over Serious Gaming in het Nederlands taalgebied. Het werd opgericht in 2012, en er verschenen in totaal negen afleveringen onder redactie van Ruben Meintema en Bartwin van der Pols.

SAGANET kreeg van hen toestemming om het oorspronkelijke magazine te hosten, en zo de vele nog steeds relevante, interessante en diepgravende artikelen toegankelijk te houden. We wensen je veel leesplezier!

Vanaf 2022 heeft SAGANET de handschoen opgepakt, en verschijnen hier nieuwe artikelen en interviews in de geest van het oorspronkelijke magazine, herkenbaar aan het label Homo Ludens Magazine NEXT.

“Homo Ludens gaat over het delen en verspreiden van kennis: zowel gedegen wetenschappelijke kennis, innovatieve ideeën, inhoudelijke discussies, als praktische know-how.”

 

Serious Gaming als instrument voor wederzijds matchen

Serious Gaming als instrument voor wederzijds matchen

door: Gijs van der Linden van LIB Businessgames   Om studenten bekend te maken met de 'business' en cultuur van het bedrijf, én om het bedrijf kennis te laten maken met de student, ontwikkelen wij maatwerk businessgames. Deze interactieve ﴾off line﴿ games zetten...

Lees meer
Speel jezelf bij werkgevers in de kijker

Speel jezelf bij werkgevers in de kijker

door: Erwin Borgmeier   Actief of latent werkzoekend, workforce of crowdsource, de contacten van nu zijn de arbeidsrelaties van morgen. En dat is meteen de reden waarom het loont voor recruiters om bezig te zijn met het bereiken en binden van potentiele...

Lees meer
Gamen voor een baan: Game over = Niet geschikt?

Gamen voor een baan: Game over = Niet geschikt?

Interview met Barend Raaff van Harver   Is het mogelijk om door spelgedrag te bepalen of iemand wel of niet geschikt is voor een functie? En zijn games eigenlijk wel geschikt voor het doorlichten van kandidaten? TalentPitch van Harver is een game waarin...

Lees meer
Stage lopen in de toekomst

Stage lopen in de toekomst

door: Marjolijn Traas‐Van Oort en Wim van Geffen   Bijna acht jaar geleden werkten Wim van Geffen en Marjolijn traas – van Oort samen aan een spelsimulatie project voor het diabetesprogramma van Zorgnetwerk Midden‐Brabant. Zij als onderzoeker, hij als directeur...

Lees meer
De transities in zorg en welzijn zijn geen spelletje

De transities in zorg en welzijn zijn geen spelletje

door: Angeline van Gils en Janneke Steijns   “Nederland verandert, de zorg verandert mee.” Deze campagne van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport is op dit moment dagelijks op televisie te zien. Op 1 januari vinden een aantal grote veranderingen...

Lees meer
De chirurg en applied games

De chirurg en applied games

Interview met Marlies Schijven Marlies Schijven is chirurg in het Academisch Medisch Centrum ﴾AMC﴿ in Amsterdam en leidt de inzet en validatie van games waarmee artsen‐in‐opleiding‐tot‐chirurg op de operatietafel worden voorbereid. Het AMC heeft samen met gamestudio's...

Lees meer
ELRO wants to play

ELRO wants to play

door: Bas van Eijk   Ervaringen met het inzetten van een game jam als ideale brainstorm sessie Eline is een meisje van 7 jaar oud, meervoudig gehandicapt en kan niet lopen. Daarom traint ze met een elektronische rolstoel ﴾ELRO﴿ om zich zelfstanding te verplaatsen...

Lees meer
Validatie van educatieve games

Validatie van educatieve games

door: Hans Korteling en Karel van den Bosch   In de moderne maatschappij bestaat er een groeiende belangstelling voor applied games die zijn gericht op een educatieve toepassing. In de wetenschappelijke literatuur worden dit meestal educatieve games ﴾"educational...

Lees meer
G.A.M.E. ‐ Games Autonomie Motivatie & Educatie

G.A.M.E. ‐ Games Autonomie Motivatie & Educatie

door: Menno Deen   Hoe creëer je games die een bijdrage aan de motivatie van studenten leveren om te leren, fysiek actief te worden of positie te nemen in een ideologisch standpunt? Als game ontwerper / onderzoeker verkende ik deze vraag in mijn PhD...

Lees meer
De kracht van simulation games in de praktijk

De kracht van simulation games in de praktijk

Interview met Johan Jeuring   Het onderwijs is altijd op zoek naar de ideale innovatie om haar studenten optimaal voor te bereiden op de nabije toekomst als professionals. Uit het veld van harde software codes komt een werkwijze die goed aan lijkt te sluiten bij...

Lees meer
De realiteit uitspelen

De realiteit uitspelen

door: Karen Koch   Een case study over de simulation game Prijzenoorlog Leerlingen hebben vaak moeite om op te letten tijdens droge uitleg van lesstof op school, of zien niet in hoe datgene wat hen uitgelegd wordt relevant is voor hen. Docenten proberen dan ook...

Lees meer
Verrijking van onderwijsprogramma’s

Verrijking van onderwijsprogramma’s

door: Abram Janse   Serious Gaming Casus Haagse Hogeschool Laatst heb ook ik een smartphone in gebruik genomen, en zowaar, nu lees ik iedere dag een artikel uit de online krant, check mijn e‐mail en gebruik verschillende apps terwijl ik in de trein zit te...

Lees meer
Spelsimulatie BLOEI

Spelsimulatie BLOEI

door: Marcel van Bockel, Angeline van Gils, Lia Spreeuwenberg     Een vernieuwende aanpak voor complexe vraagstukken Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool en Twynstra Gudde hebben in 2013 samen de spelsimulatie Bureau BLOEI ontwikkeld. Deelnemers aan de...

Lees meer
Koning van de kleuren in de klas

Koning van de kleuren in de klas

door: Jelger Spijkerboer   Hoe hogeschoolstudenten professionele veranderaars worden door een game Als docent verandermanagement wil ik dat mijn studenten tijdens het vak verandermanagement niet alleen kennis maken met theorieën, maar ook zelf leren nadenken als...

Lees meer
Hoe effectief zijn serious games eigenlijk?

Hoe effectief zijn serious games eigenlijk?

door: Pieter Wouters   Serious games worden populairder. De belofte dat serious games leerlingen kunnen motiveren om op een actieve en speelse manier te leren heeft, vooral de laatste 10 jaar, veel onderzoek naar de veronderstelde effectiviteit bevorderd. Serious...

Lees meer
Gamification van Onderwijs

Gamification van Onderwijs

door: Robbert van der Pluijm   "The creation of something new is not accomplished by the intellect but by the play instinct." ‐ Carl Jung   Uitdaging tot motiveren De leeruitdagingen die studenten in de huidige samenleving dienen aan te gaan, behoeven...

Lees meer
Hoe zou een game het oplossen?

Hoe zou een game het oplossen?

door : Evert Hoogendoorn en Willem Jan Renger Artikel op basis van de keynote lezing ﴾ELIA Teachers Academy 2013﴿ In dit artikel zullen we vanuit een gameontwerp perspectief kijken naar Kunstopleidingen. Vanuit ons dienstverband als opleiders en gameontwikkelaars bij...

Lees meer
Het Grijze Labyrint

Het Grijze Labyrint

  door: Ruben Meintema   Conceptual blending in de ruimte van het computerspel "De loop was recht op haar grote hersenen gericht ‐ het grijze labyrint waarin haar bewustzijn was gevestigd." ‐ Haruki Murakami, 1q84 ﴾Amsterdam/Antwerpen: Atlas, 2010, vert....

Lees meer
Leren van een serious game?

Leren van een serious game?

door: Marije van Gent, NCDO   Jongeren al spelenderwijs verleiden iets te leren, dat klinkt als een slimme lesmethode. Serious gaming is een van de manieren om dit te doen. De essentie van een serious game is dat het hoofddoel van de game educatie is in plaats...

Lees meer
Games als interactieve kunst

Games als interactieve kunst

Een interview met Tale of Tales (Auriea Harvey & Michael Samyn)   Tale of Tales maakt traditionele kunst in een modern medium. De games die jullie maken, lijken geïnspireerd op beelden en thema's uit voorbije dagen uit de kunstgeschiedenis: de dood, religie,...

Lees meer
Laparoscopische chirurgie op de Wii

Laparoscopische chirurgie op de Wii

door: Maarten B. Jalink   Een toelichting op visie, onderzoek en praktijk Laparoscopie, ook wel minimaal‐invasieve of kijk﴾buis﴿ chirurgie, is een veelgebruikte techniek die sinds de tweede helft van de vorige eeuw een grote vlucht heeft genomen ﴾Nano, 2012﴿. Bij...

Lees meer
Zijn games kunst?

Zijn games kunst?

door: Ruben Meintema   De artistieke status van games volgens vijf kunstdefinities Zijn games kunst? Dit is een discussie die al jaren gevoerd wordt. Maar in deze discussie wordt vaak geen explicitete definitie van kunst gebruikt. Als je niet weet wat kunst is...

Lees meer
Van Pong tot Ridiculous Fishing

Van Pong tot Ridiculous Fishing

door: Lies van Roessel en Sarah Herweg   Over imitatie en innovatie binnen de gamesector   Het imiteren van computer games is zo oud als het medium zelf. De eerste commercieel succesvolle videogame, Pong, ging al gepaard met een conflict tussen twee...

Lees meer
Gaming als een State of Mind

Gaming als een State of Mind

Interview met Niki Smit en Simon van der Linden van Monobanda   Kun je iets over Monobanda vertellen? De kern van Monobanda is spel. Wij willen de filosofie van spel gebruiken om gezonde dingen te maken. En spel is voor ons iets anders dan een game. Het staat...

Lees meer
Van game tot conceptuele kunst

Van game tot conceptuele kunst

Een interview met JoDi (Joan Heemskerk en Dirk Paesmans)   Jullie hebben met verschillende media gewerkt: het web, Google Maps, videogame mods, desktops, smart phones... Nemen games in jullie werk een speciale plek in, door het van nature speelse karakter? Onze...

Lees meer
Games tussen kunst en entertainment

Games tussen kunst en entertainment

Een interview met Jef Folkerts We noemen iets kunst als de maker speciale betekenis heeft gelegd in het kunstwerk, en als de kunstconsument deze betekenis uit dit kunstwerk weet te reconstrueren. Hoe kunnen games betekenis bevatten en overbrengen? Om deze vraag...

Lees meer
Effectieve seksuele voorlichting

Effectieve seksuele voorlichting

door: Marieke Roël Vijf jaar "Can you fix it" Jongeren zijn een kwetsbare groep op het gebied van seksuele ontwikkeling. Goede voorlichting laten aansluiten bij deze doelgroep is niet gemakkelijk. In opdracht van Sense, een initiatief van Rutgers, Soa Aids Nederland,...

Lees meer
Op zoek naar het Goede Leven

Op zoek naar het Goede Leven

door: Joeri Oltheten en Karel Millenaar   Een speelse manier om jongeren te laten meedenken en meedoen bij het vormen van een eerlijke maatschappij Onze maatschappij bevindt zich in een overgangsfase. De roep om een rechtvaardige, duurzame en menselijke...

Lees meer
Applied games als rimpeleffect in de samenleving

Applied games als rimpeleffect in de samenleving

Interview met Pepijn van Empelen en Christiaan van den Berg Wie gooit de eerste steen in het water? TNO is als kennisinstelling betrokken bij duurzame innovaties voor bedrijven en voor het welzijn van de samenleving. HLM sprak met twee TNO'ers, Pepijn van Empelen en...

Lees meer
Ook een marketinggame moet gespeeld worden

Ook een marketinggame moet gespeeld worden

door: Dan Verhoeven Over de marketingcampagne rondom SpeelJeToekomst.nu Het door Aegon ontwikkelde online platform SpeelJeToekomst.nu is bedoeld om mensen bewust te maken van hun financiële toekomst en hun pensioen, en Aegon als merk op de kaart te zetten als...

Lees meer
Speel Je Toekomst

Speel Je Toekomst

door: Esther Oostrom Gamification inzetten voor Consumer Brand Engagement In 2012 introduceerde Aegon speeljetoekomst.nu. Dit online platform is het hart van Aegon's campagne om mensen in staat te stellen zelf bewust keuzes te maken voor hun financiële toekomst. Het...

Lees meer
De strijd om uw stem

De strijd om uw stem

door: Stephanus Vermeulen   Hoe de presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten het internationale marketinglandschap voorgoed gaan veranderen   Inleiding Nog geen twintig jaar geleden kon een adverteerder 80% van de bevolking bereiken door middel van...

Lees meer
Hoe realistisch moet een serious game zijn?

Hoe realistisch moet een serious game zijn?

door: Gillian C. Visschedijk & Anja van der Hulst   Op zoek naar de optimale fidelity Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de eisen die aan het realisme, de "fidelity", van serious games gesteld moeten worden. Onderscheid wordt gemaakt tussen fysieke en...

Lees meer
‘The Cake is a Lie’

‘The Cake is a Lie’

door: Eva Nesselroth‐Woyzbun (vertaald door Dr.Joyce Goggin, UHD)   Het verzet tegen de disfunctionele oermoeder in Portal In de game Portal wordt de speler geconfronteerd met diepgewortelde angsten die voortkomen uit het opgesloten zijn in een afgesloten...

Lees meer
Een model voor ervaringsleren binnen games

Een model voor ervaringsleren binnen games

door: Martijn Koops   Het Serious Gaming Lemniscaat Model Het leren in educatieve games gebeurt op twee niveaus. De speler doet in een spel ervaring op en krijgt daarmee intuïtieve kennis. Deze kennis kan in een reflectie worden gekoppeld aan expliciete kennis....

Lees meer
Gaming voor dialoog, begrip en toekomstverkenning

Gaming voor dialoog, begrip en toekomstverkenning

Een interview met Jac Geurts Jac Geurts is hoogleraar organisatiewetenschappen, in het bijzonder strategische besluitvorming en gaming & simulation, aan de Universiteit van Tilburg. In dit interview vertelt Geurts over het systeemdenken dat de basis is van zowel...

Lees meer
Op de schouders van reuzen

Op de schouders van reuzen

Een interview met Jeroen Stout Games maken in een literaire traditie Jeroen Stout is een Nederlandse gamemaker. In 2010 brak hij door met de game Dinner Date, waarin je voor het onderbewuste van de hoofdpersoon speelde. Hij studeerde in 2009 af aan de Hogeschool voor...

Lees meer
Beter dan een boek lezen?

Beter dan een boek lezen?

door: Ruben Meintema   Een verkenning van literaire leesniveau's in games Kunnen gamers beter een boek gaan lezen? Of maken games de jeugd juist slimmer? Er wordt wel eens beweerd dat het spelen van games goed is voor de ontwikkeling van bepaalde cognitieve...

Lees meer
Spelmechanismes voor karakter ontwikkeling

Spelmechanismes voor karakter ontwikkeling

door: Joris Dormans   Wanneer spelers volledig zijn ondergedompeld in een game en met controllers in de hand de fysiek kogels proberen te ontwijken door naar links of rechts te leunen, is dit meestal te danken aan een grote mate van identificatie met een karakter...

Lees meer
Homo Ludens Magazine 1 : Editorial

Homo Ludens Magazine 1 : Editorial

door: Bartwin van der Pols en Ruben Meintema   Kennis en innovatie zijn van levensbelang voor iedere sector. Innoveringen en onderzoek naar spelvormen en de plaats van spel in de maatschappij, cultuur en onderwijs kennen in het Nederlandse taalgebied een lange...

Lees meer